ترمیم شیشه

در ابتدا مطمئناً ترمیم زمانی لازم می شود که شیشه خودروی شما می شکند. یکی از مهمترین اقدامی که پس از شکسته شدن شیشه می توان انجام داد استفاده نکردن از خودرو می باشد، زیرا هر سرعت گیر و هر دست اندازی می تواند به راحتی عمق شکستگی را بیشتر کند. بنابراین خودرو نباید تکان بخورد و سریعاً باید با متخصصین و مراکز معتبر تماس حاصل شود، شما میتوانید از مراکزی که خدمات رایگان در محل ارائه می کنند برای ترمیم شیشه خودرو خود استفاده کنید.

عموم مردم از خدمات ترمیم شیشه خودرو هیچ گونه اطلاعاتی ندارند اما در این مقاله، مشخصاً این موضوع را روشن خواهیم کرد.

 

ترمیم شیشه چیست؟

ترمیم یا همان محو کردن شکستگی شیشه در فرایندی فیزیکی که توسط متخصص برای مانع شدن از پیشروی شکستگی یا ترک شیشه خودرو انجام می شود، را گویند. گاهی این ترمیم باعث بهتر شدن ظاهر شیشه و از بین رفتن کامل شکستگی شیشه اتومبیل میشود.

شکستگی شیشه غیر قابل ترمیم و قابل ترمیم

مطمئناً تمامی شکستگی ها قابلیت این را دارند که توسط متخصصین مرمت شوند، البته شکستگی هایی که از سطح بسیار بالا و آسیب زیاد برخوردار هستند مطمئناً تنها راه علاج آنها تعویض شیشه می باشد.

عموماً ترمیم در شکستگی‌ هایی اتفاق می‌افتد که طول آنها بیشتر از ۵۰ سانتیمتر نباشد، حتی مدل های مختلف سنگ خوردگی نیز قابل ترمیم هستند. البته توجه داشته باشید منظور از سنگ خوردگی سنگ هایی هستند که در جاده ها از زیر لاستیک ماشین های جلویی به سمت شیشه ماشین پرتاب می‌شوند و عموماً سنگ های ریزی هستند و باعث ایجاد ترک و یا شکستگی دایره ای شکل خواهند شد.

شیشه هایی که از لمینت می باشند و دارای لایه های مختلفی هستند قابلیت ترمیم را دارند، عموماً خودرو ها امروزه خصوصاً در شیشه های جلو از این جنس استفاده می کند. برای شیشه های طرفین ازجنس تمپورت استفاده می شود. توجه داشته باشید که شکستگی شیشه های طرفین ماشین باعث قطعه قطعه شدن شیشه خواهد شد و قابلیت ترمیم شیشه در آنها وجود ندارد، البته خودروهای خارجی عموماً در شیشه های جانبی نیز از انواع لمینت استفاده می کنند زیرا به ضریب امنیتی خودرو اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.

باید و نباید های ترمیم شیشه:

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید مایعات مخصوصاً آب با شکستگی شیشه تماس داشته باشد، مطمئناً آب می‌تواند به عمق شیشه نفوذ کند و باعث کثیف کردن آن شود. حتی آب می تواند لجن و کثیفی سطح شیشه را وارد شکستگی کند و مطمئناً پس از تبخیر آب تنها جرم و کثیفی خواهد ماند. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که ترمیم شیشه باعث از بین رفتن ترک خواهد شد، اما چنانچه جرم و کثیفی وارد شکستگی شده باشد میزان محو شدگی بسیار کمتر می باشد، زیرا رسوب و کثیفی در بتن شیشه وجود دارد.

دلیل اول و اصلی ترمیم شیشه خودرو فابریک بودن شیشه می باشد، مطمئناً پس از خرید شیشه خودرو حتی اگر اصلی ترین جنس را خریداری کنید به هیچ عنوان مانند شیشه فابریک خودروی شما نخواهد بود.

دلیل دوم گران بودن قیمت شیشه اتومبیل میباشد که به هیچ عنوان خرید مجدد آن کار راحتی نیست و هزینه مرمت بسیار با صرفه تر می باشد. بنابراین عموم افراد که مایل نیستند شیشه فابریک کارخانه ای را از روی خودروی خود خارج کنند از ترمیم شیشه استفاده می کنند.

یک موضوع حائز اهمیت دیگر این است که شیشه های اتومبیل وقتی تعویض می شوند به هیچ عنوان مانند شیشه فابریک خودرو سرجایشان قرار نمی گیرند، مگر اینکه از تکنسین ها و افراد آموزش دیده و متخصص برای این موضوع استفاده کرد که البته تعداد این افراد بسیار کم می باشد.

"<yoastmark

 

ترمیم شیشه می تواند از پیشروی ترک به صورت موثر جلوگیری کند؟

مطمئناً ترمیم‌ به سادگی می‌تواند از پیشروی ترک شیشه جلوگیری کند. رسالت اصلی ترمیم‌ شیشه جلوگیری از پیشروی ترک می باشد.

در نظر داشته باشید که برای ترمیم استانداردهای تعریف شده و مشخصی وجود دارد.

ما برای مثال ترمیم سنگ خوردگی را عنوان می‌کنیم، عموماً سنگ خوردگی ها شکلی ستاره ای و یا دایره ای شکل دارند و با این اشکال شناخته می شوند.

یک شرکت سازنده کیت ترمیم، طبق نهایی ترین گزارشی که داده است می گوید در ۳۷۰ مورد از شکستگی شیشه خودرو و ترمیم آن توسط متخصصین تنها یک مورد اعلام شده است که پیشروی داشته است.

بنا به این اطلاعات می‌توان به سادگی ترمیم شیشه را یکی از بهترین و موثرترین راه های جلوگیری از پیشرفت ترک شیشه اتومبیل دانست.

توجه داشته باشید که پس از ترمیم شیشه خودروی خود هرگز نباید به شیشه شوک وارد شود، خصوصاً شیشه ای که عمق شکستگی آن زیاد بوده است.

منظور از شوک همان سرد و گرم کردن ناگهانی شیشه می باشد. این اتفاق ممکن است با آب داغ یا سرد به وجود آید مثلا در زمستان برای زدودن برف روی شیشه از آب داغ استفاده کنید و برعکس، یا ممکن است در تابستان و زمستان به وسیله کولر و بخاری این این شوک به شیشه خودرو وارد شود.

امروزه تبلیغات جذاب و بسیار شیکی برای این موضوع در سطح جامعه دیده می شود، مثلاً همین ترمیم شیشه با لیزر که سریعاً توسط متخصصین تکذیب می شود و به هیچ عنوان صحت ندارد.این کار  یک عمل واحد و ثابت در کل دنیا می باشد و فقط شکل و شمایل دستگاه متفاوت است اما عملکرد آنها یکسان می باشد. فرایند ترمیم به شرح زیر می باشد:

  • فرزکاری
  • تزریق مواد
  • خشک کاری با اشعه uv.

امیدواریم از مطالب این مقاله در خصوص ترمیم شیشه چیست و چه مزیت هایی و چه ضررهایی دارد اطلاعات کافی را به دست آورده باشید، البته توجه داشته باشید ک مطالب در این خصوص بسیار است اما در این مقال نمیگنجد بنابراین شما میتوانید شخصا در این مورد تحقیقات جامعی انجام دهید.

"<yoastmark

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *