جنس شیشه اتومبیل باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

جنس شیشه اتومبیل باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟


جنس شیشه اتومبیل

شیشه اتومبیل مانند سایر قسمت های داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چه شیشه های اتومبیل به خصوص شیشه های جلویی از جنس خوبی برخوردار باشند، در صورت وقوع حادثه مانند چپ کردن و تصادف آسیب کمتری نیز به سرنشینان وارد خواهد شد.

همچنین شیشه اتومبیل هر چقدر در برابر شکستن و خرد شدن از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار باشد به همان میزان جان راننده و مسافران در امان خواهد بود. لذا به هنگام نصب شیشه برای خودرو به ویژگی هایی که دارد حتما دقت کنید.

انواع شیشه اتومبیل

شیشه اتومبیل به دو دسته Laminated و Tempered تقسیم می شوند. در شیشه های Laminated از یک فیلم پلاستیکی به نام PVB استفاده می شود که توسط دو لایه شیشه احاطه شده است. در صورت شکستن شیشه اتومبیل، این لایه از پرتاب شدن خرده های آن به اطراف جلوگیری می کند تا سرنشینان دچار جراحت نگردند. از طرفی دیگر لایه های PVB در هنگام وقوع حادثه مانند تصادف، به خاطر داشتن خاصیت ارتجاعی از پرتاب سرنشینان به بیرون از اتومبیل جلوگیری می نمایند..

 

"در

 

از دیگر ویژگی های لایه PVB می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به طور تقریبی تا 95 درصد از ورود اشعه UV خودداری می کند.
  • صداهایی با فرکانس بالا کمتر به داخل ماشین انتقال می یابند.
  • در شیشه های جلویی با رنگ کردن قسمت بالایی PVB ، مانع از تابش نور خورشید می شوند.
  • کی از ویژگی های مهم این لایه ها، قابلیت ترمیم آنها می باشد. در صورت ترک برداشتن به صورت جزئی، تنها شیشه ای که در قسمت بیرونی
  • این لایه قرار گرفته، ترک خواهد خورد و شیشه درونی سالم باقی می ماند. لذا این ترک ها را تا چند روز بعد حادثه می توان ترمیم کرد.
  • در صورت چپ کردن ماشین، احتمال پرتاب سرنشینان به بیرون کم است.
  • در این نوع شیشه ها احتمال سرقت به خاطر به سختی شکستن، نیز کاهش می یابد.

لمینه شیشه

شیشه اتومبیل از نوع لمینه را به خاطر داشتن چنین ویژگی ها، معمولا به عنوان شیشه جلوی اتومبیل استفاده می نمایند. البته چندین سال پیش این نوع شیشه ها را در بعضی خودروهای سواری به عنوان شیشه جانبی و عقب نصب می کردند که اکنون دوباره استفاده از آنها در این قسمت از ماشین مرسوم می شود. تنها عیبی که در شیشه اتومبیل از جنس لمینه وجود دارد، باز نشدن درهای خودرو به هنگام آتش سوزی است که خروج سرنشینان از ماشین با مشکل روبرو می شود. برای این کار مانند اتوبوس ها در این نوع ماشین ها از طریق چکش های مخصوص امکان شکستن شیشه نیز وجود دارد.

شیشه های Tempered چه نوع شیشه هایی هستند؟

این نوع شیشه ها بعد از شکل دهی و برشکاری در یک فرآیند حرارتی قرار می گیرند. ابتدا شیشه را تا دمای 600-700 درجه گرم و سپس سریع سرد می شود که این کار منجر به افزایش مقاومت و استحکام شیشه تا 5-10 برابر می گردد.

همچنین به خاطر تنش سطحی ایجاد شده در اثر سرمادهی سریع، هنگام وقوع حادثه، شیشه ها به خرده های ریز و کوچک و بدون لبه تبدیل می گردند که این امر از آسیب دیدن سرنشینان تا حدودی جلوگیری می نماید. در بیشتر خودروها به جز ماشین هایی که شیشه های آنها از نوع لمینه است، شیشه های تمپر را به عنوان شیشه جانبی و عقب به کار می برند. این شیشه حتی از فاصله های دور قابل شناسایی هستند.

اگر در یک روز آفتابی و با داشتن عینک پلاریزه، به شیشه اتومبیل از نوع تمپر نگاه کنید، متوجه شکل های متقارن که هنگام عملیات تمپر بر روی شیشه ایجاد شده، خواهید شد.

"به

جنس و ویژگی های شیشه های جدید خودرو

-Thermal Comfort: این شیشه ها با استفاده از یک لایه باعث منعکس شدن مادون قرمز می شوند، در این صورت انتقال حرارت به داخل ماشین نیز کاهش می یابد و عمل تهویه به خوبی صورت می گیرد.
-Global Project: استفاده از شیشه هایی از نوع لمینه در قسمت جانبی و عقب اتومبیل در حال مرسوم شدن می باشد.
-شیشه های جدار نازک (Light Weight Glazing): این نوع شیشه ها از وزن کمی برخوردار هستند و در حالت هایی که وزن خودرو حائز اهمیت باشد، استفاده می شوند. اکنون شیشه های جدار نازک در ماشین هایی Golf و Passat کاربرد دارند. همچنین شیشه های پلاستیکی در حال توسعه می باشند و به مرور زمان جایگزین شیشه های فعلی خواهند شد.

شیشه های ضد گلوله خودرو: در این مدل یک لایه پلی کربنات از جنس پلاستیکی سخت و شفاف به جای PVB بین دو شیشه اتومبیل لمینه می گردد.

-شیشه های :Tennafit این شیشه ها دارای آنتن هستند. آنتن رادیو و تلویزیون بر روی شیشه اتومبیل تمپر شده قابل نصب می باشد. در حالیکه آنتن موبایل بر روی PVB شیشه های لمینه نصب می گردند.

نقاط مشکی بر روی شیشه اتومبیل چه کاربردی دارد؟

افزایش آمار تلفات در هنگام تصادف و واژگونی ماشین و پرتاب سرنشینان به خارج از اتومبیل به خاطر نبودن چسبندگی کافی بین شیشه و بدنه رخ می داد. لذا سیستم نحوه چسباندن شیشه اتومبیل تغییر کرد. به دلیل چسباندن قسمتی از شیشه به بدنه ماشین، از پوششی برای پنهان کردن قسمت چسب خورده ماشین استفاده شد. که این کادر مشکی رنگ Frit نان دارد و به چسبندگی بهتر شیشه و چسب کمک می نماید.

"<yoastmark

موارد ضروری که باید به هنگام تعویض شیشه جلویی دقت نمود:

  • پاک کردن درزگیر و چسب قبلی
  • شستن محل چسباندن شیشه روی بدنه اتومبیل و خود شیشه با مواد شوینده
  • به جای استفاده از چسب های سیلیکونی، حتما از چسب های Urethane استفاد شود.
  • استفاده از Urethane ویژه در صورت وجود ایربگ های جانبی روی اتومبیل
  • استفاده نکردن از ماشین به مدت یک ساعت برای ماشین های عادی و به مدت سه ساعت برای ماشین هایی با ایربگ جانبی

علائم و نوشته های درج شده بر روی شیشه اتومبیل

به تمامی علائمی که بر روی شیشه اتومبیل تعبیه می شود Logo یا Bog می گویند. برخی از این علائم و نوشته ها مربوط به نام شرکت تولید کننده می باشد. برخی دیگر از حروف به خصوص، نشان دهنده تاییدیه و استانداردهایی است که سازنده اتومبیل برای محصول به دست آورده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *