انواع مدل های شیشه

انواع مدل های شیشه


انواع مدل های شیشه

مطمئناً از اهمیت استفاده شیشه در اتومبیل و انواع مدل های شیشه آگاهی کافی دارید، شیشه اتومبیل می تواند به راحتی سرنشینان خودرو را در مقابل تمام عوامل های آب و هوایی و حتی صدا محافظت کند و مطمئناً باعث دید بهتر برای راننده خواهد شد. حتی این امر احتمال تصادفات را کاهش خواهد داد.

تولید با کیفیت شیشه اتومبیل و انواع مدل های شیشه یکی از مهم‌ ترین عواملی است که تولید کنندگان به آن توجه می کنند، زیرا تاثیر بسزایی در بالا بردن ایمنی و آرامش راننده و سرنشینان خواهد داشت. بی تردید باید در هنگام خرید اتومبیل توجه ویژه به شیشه آن و همچنین انواع مدل های شیشه داشته باشید، اگر در این زمینه تخصصی ندارید حتما اطلاعات خود را بالا ببرید تا بتوانید خرید هدفمند و مفیدی داشته باشید و ضریب ایمنی بالاتری برای خودروی خود به دست آورید. یکی از مواردی که می توان با چشم غیر مسلح آن را ارزیابی کرد نداشتن حباب، خط و خش و یا برجستگی در شیشه اتومبیل است. این یکی از عوامل مهم در هنگام خرید اتومبیل و توجه به شیشه آن است.

در ادامه مقاله که در خصوص انواع مدل های شیشه می باشد میخواهیم گذری به گذشته داشته باشیم و از شیشه هایی که عموماً برای خودروها استفاده می‌شد صحبت کنیم، این موضوع خالی از لطف نیست.

در گذشته برای خودروها از شیشه های معمولی استفاده می‌شد بنابراین به هیچ عنوان ایمنی سرنشینان تضمین نداشت و در مواردی که این شیشه ها دچار شکستگی می شدند جان سرنشینان به خطر می‌افتد و آسیب های جدی می دیدند. این شیشه های قدیمی نه تنها معمولی و بسیار ضعیف بودند بلکه در هنگام شکسته شدن به هزاران چاقو تبدیل می شدند و مطمئناً این موضوع بسیار خطرناک بود.

مدل های شیشه
مدل های شیشه

 

خرید مدل های شیشه :

شیشه های امروزی و  انواع مدل های شیشه را مدیون شخصی به نام هنری فورد می باشیم. این شخص اولین شیشه های لمینت را برای بالا بردن ضریب ایمنی سرنشینان اختراع کرد.

امروزه انواع مدل های شیشه ماشین ساخته می شوند که آنها را در اندازه ها و فرم های گوناگون تولید می کنند، مطمئنا نوع کاربری هر شیشه امروزه متفاوت است همچنین درصد ایمنی شیشه ها با یکدیگر کاملا فرق دارد.

انواع مدل های شیشه اتومبیل عبارت است از:

  • شیشه های طرفین اتومبیل(درب ها) و شیشه عقب اتومبیل
  • شیشه جلو خودرو که با پوشش p.v.b تجهیز شده است
  • شیشه های اتومبیل نوع دودی
  • شیشه های دارای المنت
  • شیشه های طرفین اتومبیل(درب ها) و شیشه عقب اتومبیل.

عموماً به استثنای شیشه جلوی اتومبیل که دارای لایه p.v.b می باشد شیشه های سایر قسمتهای خودرو از استحکام پایین تری برخوردار هستند اما طوری طراحی شده اند که در زمان تصادف یا سانحه خاص به هیچ عنوان به سرنشینان خودرو آسیب نرسانند. این شیشه ها بعد از از شکسته شدن مانند چاقو و شمشیر نخواهند شد و به قطعات نبات شکلی تبدیل می شوند.

شیشه جلو خودرو که با پوشش p.v.b تجهیز شده است، در واقع p.v.b پوششی که به صورت دو لایه بر روی سطح بیرونی و داخلی شیشه قرار می گیرد. یکی از اصلی ترین و شاخص‌ترین خصوصیتهای لایه p.v.b مقاومت بسیار زیاد آن در برابر عوامل خارجی می‌باشد. مقاومت بسیار بالای لایه p.v.b در مقابل ضربه های شدید باعث شده است که از آن در صنایع خودروسازی به صورت گسترده استفاده شود، یکی دیگر از ویژگی‌های لایه p.v.b این است که در زمان شکستگی تمام تیکه های شیشه کنار هم قرار می گیرند و به هیچ عنوان فرو نمی ریزند، بنابراین ضریب امنیتی سرنشینان بالاتر خواهد رفت.

مدل های شیشه
مدل های شیشه

 

ویژگی های مدل های شیشه:

ویژگی بعدی لایه p.v.b جلوگیری از درصد بسیار بالایی از تابش نور خورشید و اشعه فرابنفش آن است، همچنین به سادگی می‌توان پس از ایجاد ترک در شیشه آن را ترمیم کرد.

یک نوار ۱۰ الی ۱۵ سانتی در قسمت بالای شیشه خودروها به رنگ مشکی می باشد، این لایه برای جلوگیری از تابش خورشید به صورت راننده تعبیه شده است و در هنگام ساخته شیشه p.v.b این لایه مشکی رنگ به آن اضافه می شود.

شیشه های اتومبیل دودی

مطمئناً این مدل از شیشه ها عموما جنبه زیبایی و یا جذب پرتوهای مضر خورشید را دارند، توجه کنید که نور خورشید به سادگی می‌تواند در طولانی مدت تمامی اجزا داخل کابین خودرو را از بین ببرد. اگر توجه کرده باشید در برخی از خودروها این اجزا دارای ترک خوردگی و رنگ پریدگی بیش از حدی هستند.

توجه داشته باشید امروزه دودی کردن انواع مدل های شیشه به صورت دستی، نه فابریک کارخانه ای امکان پذیر است. بنابراین مالکین خودرو می توانند اگر شیشه اتومبیل آنها دودی رنگ نیست اقدام به دودی کردن آنها کنند.

شیشه های دارای المنت

در واقع این شیشه ها نسل جدید شیشه های اتومبیل هستند و عموماً در شیشه‌ های عقب خودرو یا در برخی از آیینه ها از ویژگی المنتی استفاده می شود. اگر دقت کرده باشید این شیشه ها دارای نقاط یا خطوط سیاه رنگی هستند که در واقع از این نقاط یا خطوط برای ایجاد کردن دید بهتر راننده استفاده می شود.

لازم به ذکر است که این خطوط و یا نقاط به سیستم برق اتومبیل متصل است و با ایجاد گرما در شیشه و آینه باعث زدودن بخار یا برف و باران از روی شیشه ها خواهد شد. توجه داشته باشید که برخی افراد اعتقاد دارند که بخاری ماشین بسیار گرم است و قادر است شیشه ها را کاملاً گرم نگه دارد اما در زمستان به هیچ عنوان گرمای بخاری به شیشه عقب خودرو نخواهد رسید، بنابراین شیشه عقب به هیچ عنوان دید مناسبی به راننده ارائه نمی کند و باید حتما تمیز شود. در حال حاضر این شیشه ها نسل جدید شیشه های اتومبیل هستند و از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می باشند.

مدل های شیشه
مدل های شیشه

 

ترمیم ترک های انواع مدل های شیشه با لیزر:

همان طور که می دانید شیشه های جلو و عقب خودرو از قیمت‌ های بسیار بالاتری نسبت به شیشه های طرفین خودرو برخوردار هستند. همینطور شیشه های فابریک کیفیت بسیار زیادی دارند و نسبت به نمونه‌های ایرانی و چینی موجود در داخل بازار بسیار مرغوب تر هستند. به همین جهت عموماً مالکین خودرو به واسطه این که شیشه فابریک خودروی خود را از دست ندهند و همچنین متحمل هزینه‌ های گزافی در این خصوص نباشند، به‌ طرف ترمیم‌ شیشه ها خودروی خود سوق پیدا می‌کنند. یک نکته حائز اهمیت در خصوص ترمیم شیشه با لیزر این است که این فرآیند نیز از قیمت پایینی برخوردار نیست و قیمت نسبتاً بالایی دارد، اما با تمام این اوصاف مالک این شیشه ها می توانند با این روش شیشه های اصلی خود را حفظ کنند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *