انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها

انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها


انواع شیشه اتومبیل

در خصوص بحث انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها باید گفت که در گذشته از مدل های مختلف برای شیشه ماشین ها استفاده نمی شد و تنها یک نوع شیشه برای همه ماشین ها وجود داشت. اما با پیشرفت تکنولوژی در عرصه های مختلف ما شاهد این هستیم که در عرصه صنعت خودروسازی و خصوصاً شیشه های خودرو پیشرفت های چشمگیری حاصل شده است. یکی از خطرات احتمالی در خودروها شکستن شیشه آنها می باشد، بالاخص در اثر تصادفات جاده‌ای این اتفاق بسیار مشهود می باشد. امکان دارد در اثر این اتفاق ها سرنشینان آسیب ببینند بنابراین یکی از موارد در نظر گرفته شده در تولید امروزی شیشه‌ها ایمن بودن در برابر ضربه می باشد. اولین نسل شیشه های متفاوت در ماشین ها را شخصی به نام هنری فورد تولید کرد و از فناوری شیشه لمینت برای ساخت آنها استفاده کرد و مطمئناً این موضوع نقطه عطفی در خصوص انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها در عصر حاضر ایجاد کرد. در ادامه مقاله می‌خواهیم به بحث اصلی انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها بپردازیم، بنابراین تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها
انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها

 

شناختن انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها:

امروز مشاهده مدل های مختلف شیشه و انواع مواد های به کار رفته در آنها هستیم، اصلی‌ترین دلیل گوناگونی این شیشه ها درصد ایمنی و نوع کاربرد آنها می باشد. در واقع انواع شیشه اتومبیل و تفاوت در آنها به چهار گروه تقسیم می شوند:

بخش اولِ انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها: شیشه اتومبیل با پوشش pvb

‏pvb در واقع روی سطح شیشه به شکل دو لایه ای قرار می‌گیرد، از بارزترین خصوصیت این پوشش می توان به امنیت بالا در مقابل عوامل گوناگون فیزیکی که امکان دارد برای خودرو پیش آید می توان اشاره کرد. این شیشه کاملاً در برابر ضربه های فیزیکی مقاوم میباشد و اگر بشکند تمامی قطعه های شکسته آن کنار هم به صورت متراکم قرار می گیرند و به هیچ عنوان از هم جدا نمی شوند. ویژگی های دیگر این نوع لایه جلوگیری از اشعه ماورا بنفش خورشید و قابلیت ترمیم در صورت ترک خوردگی می باشد.

شیشه عقب اتومبیل و شیشه درب های اتومبیل:

در ساخت این شیشه ها از لایه pvb استفاده نمی شود، اما این دلیل نمیتواند باعث شود که کمپانی های تولید کننده این شیشه ها، در استحکام آن ها سهل انگاری کنند. بنابراین این شیشه ها نیز از استحکام نسبتاً خوبی برخوردار هستند. در این شیشه ها همانند اکثر شیشه های حفاظت شده هنگام شکستگی به هیچ عنوان تکه های شیشه خاصیت بُرندگی ندارند.

بخش سومِ انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها: شیشه های مات یا دودی اتومبیل ها

اصلی ترین کاربرد این نوع شیشه ها در اتومبیل های مختلف خصوصاً اتومبیل های مدل بالا و گران قیمت، جذب اشعه ماورا بنفش خورشید می باشد و البته لاکچری بودن آن نیز امر مهمی برای مالکین اتومبیل ها می باشد. نور خورشید مطمئنا می تواند به تمامی قطعات داخلی خودرو آسیب برساند. قطعاتی از قبیل:

جلوبندی

فرمان ماشین

کیلومتر

روکشهای صندلی

جداره های داخلی بدنه اتومبیل و غیره.

شیشه های المنت دار اتومبیل

اگر دقت کرده باشید برخی از شیشه های اتومبیل ها دارای خطوط سیاه رنگی هستند که به طور موازی در کنار هم قرار گرفته اند، عموماً این خطوط در شیشه های عقب اتومبیل به کار می رود. کاربرد اصلی این خطوط فراهم کردن دید مناسب برای راننده می باشد. هنگامی که کلید سیستم برق این خطوط توسط راننده روشن شود، جریان الکتریسیته وارد المنت ها شده و با ایجاد گرما در آنها باعث برطرف کردن برفهای روی سطوح شیشه و همچنین بخار هایی که روی سطح درونی شیشه قرار دارد می شود. در اینجا یک نکته حائز اهمیت است و آن نکته این است که برخی ها فکر می کنند در فصول سرد بخاری ماشین باعث می شود که قطرات ریز آب روی قسمت داخلی شیشه های ماشین نچسبد. اما این تصور اشتباه است زیرا گرمای بخاری ماشین طوری نیست که بتواند تا انتهای ماشین برسد و باعث برطرف کردن بخار شود.

 

انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها
انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها

ویژگی های شیشه ماشین:

در خصوص بحث انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها می توان یک نکته را متذکر شد، این نکته در واقع در خصوص ترمیم شیشه اتومبیل هایی می باشد که بر اثر نیروهای فیزیکی مختلف ترک خورده اند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی می توان ترک خوردگی شیشه ها را با لیزر برطرف نمود. شیشه های ماشین به ویژه شیشه های بخش عقبی و جلویی قیمت بسیار بالایی نسبت به شیشه های طرفین اتومبیل دارند، از طرفی شیشه هایی که توسط کمپانی روی این دو قسمت تعبیه شده اند از کیفیت قابل توجهی برخوردار می باشند، بنابراین در هنگامی که آسیب ببینند بهتر آن است که آنها را ترمیم کرد تا اینکه مجبور به خرید شیشه جدید شد. در نظر داشته باشید که کیفیت شیشه های موجود در سطح بازار هرگز به کیفیت شیشه فابریک کارخانه‌ای نخواهد بود، از طرفی قیمت شیشه فابریک بسیار گران می باشد بنابراین لاجرم بهترین کار ترمیم این شیشه ها می باشد.

لازم به ذکر است که ترمیم شیشه ها با لیزر نیز قیمت پایینی ندارد اما بسیار به صرفه تر از تعویض کلی شیشه می‌باشد. با این اوصاف اکثر راننده ها ترجیح می دهند که شیشه های فابریک اتومبیل خود را با لیزر حفظ کنند تا اینکه آن را تعویض کنند. البته چنانچه فرد یا افرادی که شیشه اتومبیل آنها آسیب دیده است و تصمیم دارند از تعمیر با لیزر صرف نظر کنند، بهتر است شیشه هایی را خریداری کنند که تولید داخل میباشند زیرا از شیشه های چینی بسیار مرغوب تر و با کیفیت تر میباشند.

در خصوص انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها :

در خصوص مبحث جامعه انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها یک مواد جدید که در نسل های امروزی شیشه اتومبیل ها استفاده شده است فیبر نانو کربن می باشد. دانشمندان پس از تحلیل ها و آزمون و خطا های بسیاری که در خصوص بالا بردن میزان توانایی شیشه اتومبیل انجام داده‌اند، نتیجه گرفتند که از لمینتِ دارای فیبر نانو کربن در شیشه اتومبیل ها استفاده کنند. این مواد به راحتی می تواند در مقابل حرارت، ضربه، گلوله، آتش و در برخی مواقع انفجار از شیشه ها مراقبت کند. قابلیت جذب ۹۸ درصدی uv خورشید را دارا می باشد. فیبر کربن و نانو کامپوزیت ها که در این زمینه به کار رفته است در مقیاس نانو می باشند. امتیازاتی که لمینت مذکور دارا می باشد عبارت است از:

تغییر نکردن رنگ آن

بیشتر شدن ضخامت شیشه پس از به کارگیری لمینت در آن

اقتصادی تر شدن مصرف سوخت

مقاومت و استحکام چند برابری شیشه.

انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها
انواع شیشه اتومبیل و تفاوت آنها

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *